Teater Tamauer repar Pigan. Foto CARLOS ZAYA

Pop, glitter och pigdebatt

Med ett genus- och klassperspektiv i fokus kretsar Teater Tamauers nyskrivna musikal Pigan kring frågan om RUT-avdraget.

Med ett genus- och klassperspektiv i fokus ifrågasätts RUT-avdraget av en ensemble som just nu känner en blandning av glädje och stress inför premiären i mitten av september. En tidig morgon mitt uppe i repetitions­perioden av den feministiska musikalen Pigan tog Spionen en pratstund med Teater Tamauer.

I ett scenrum på Hagateatern med vändbara fonder i pastelliga kulörter repeteras den feministiska musikalen Pigan för fullt. Det är en fysisk föreställning med mycket koreografi där pastellfärgerna och den poppiga musiken är glada kontraster till den i övrigt något mörka föreställningen. I centrum står Lina som jobbar med att städa hemma hos välbärgade människor. Hon kämpar för sitt leverne genom att lösa andras livspussel, men det är ingen enkel sak att tvingas se klassklyftorna på så nära håll samtidigt som man själv börjar längta efter hämnd.
– Pigan handlar om RUT-avdraget, man får följa några som jobbar med RUT som hemstädare, berättar Anders Friberg som är föreställningens regissör. Man kan säga att det är flera sidor av en och samma person, eller så är det flera olika personer, det spelar inte så stor roll.

Texten som ligger till grund för Pigan är en serie skapad av Hanna Petersson. Det är en fiktiv historia som bygger på egna erfarenheter av hur det är att vara anställd i ett hemstädsföretag. Med Pigan vill hon visa upp hemstädsbranschen och RUT-avdraget ur ett perspektiv bortom statistik över vart skattepengarna går och istället lyfta fram människorna det påverkar.
Både Hanna Petersson och Teater Tamauer drivs av ett starkt samhällsengagemang. Den fria gruppen som huserar på Hagateatern intill Järntorget tar sig ofta an genusproblematiserande frågeställningar, vilket är ett gemensamt intresse.
– Vi gräver där vi står, det är vi som jobbar här som vill undersöka det. Det är den tiden vi är i nu, säger Anders Friberg och skådespelaren Sara Klingvall.

I Pigan är det kvinnors situation som belyses både i fråga om vem som städar och vem som förväntas slippa undan att städa, vilket Hanna Petersson menar är typiskt för hur RUT-avdraget används:
– Ett populärt argument från RUT-förespråkarna är att hemstädning är bra för jämställdheten, att kvinnor kan ha både karriär och familj och slippa bråka om vem som ska städa. Men hur kan det vara en insats för jämställdheten när rika familjer kan köpa bort sina relationsproblem med att en arbetarklasskvinna kommer och gör jobbet istället? Det är ju bara att skyffla över problemet på någon annan.

kräver sin musik

Helena Gezelius, skådespelare, tycker sig i Pigan se tydligt hur klasskampen och feminismen har en gemensam agenda i RUT-avdragets problematik och menar att skrapar man bara lite på ytan finns där ett djup som för de två frågorna samman.
En musikal kräver sin musik och i Pigan är det Maja Gödicke som står för den biten både som kompositör och som liveartist. Trots den något mörka handlingen har hon valt att jobba mycket med poppiga melodier och låta låttexterna och pjästexten stå för det mörka. I början var ABBA en stor inspiration.
– Jag tycker om att återanvända deras glittrighet. De var så hånade under den politiska tiden på sjuttiotalet. Det finns något intressant i det i och med att vi gör en politisk musikal och idag är alla gränser i musikvärlden utsuddade. Det finns ingen ond eller god, säger Maja Gödicke.

"om mig själv"

Med lite drygt tre veckor kvar till premiär börjar Pigan nu leva sitt eget liv. Skelettet är satt och nu är det dags för musikalen att växa vidare.

Hur känns det inför premiären?
– Glädje och stress, tycker Sara Klingvall och får medhåll från övriga.
– Det har inte slagit mig förrän nu på slutet att föreställningen handlar rätt så mycket om mig själv. På en scen blir det plötsligt så verkligt, det känns väldigt stort när någon annan nu berättar min historia, avslutar Hanna Petersson. .

 

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se